Het nieuwe normaal: Beeldzorg als videoconsultHet is niet alleen door corona dat beeldbellen steeds populairder is geworden. Beeldbellen raakt steeds meer ingeburgerd bij huisartsen in heel Nederland omdat het ook veel voordelen biedt. Het is een geweldige aanvulling om uw huidige patiënten op afstand zorg te bieden. Bij Vcare hebben we Vcare connect ontwikkeld dat beeldbellen toevoegt aan ons online communicatieplatform voor de zorg. Hieronder zullen we dat dieper ingaan op de mogelijkheden van deze applicatie en enkele praktische handvatten voor het gebruik van beeldbellen. Beeldbellen in de praktijkAan de slag gaan met beeldbellen, hoe werkt dat? Gebruikers van Vcare kunnen eenvoudig de applicatie toevoegen aan hun bestaande account. Dit zorgt automatisch voor een optie in het systeem op patiënten tijdens of voor een gesprek een unieke veilige link te delen via email of sms om een beeldverbinding op te zetten. De patiënt heeft de mogelijkheid om een tweezijdig videoverbinding op te zetten zodat hij of zij zich ook kan laten zien. Dit kan vooral handig zijn om specifieke behandelingen effectiever te diagnosticeren. Belangrijke randvoorwaarde voor een beeldverbinding is de veiligheid en gebruiksvriendelijkheid van de beeldapplicatie. Daarom voldoen de applicaties van Vcare aan de de NEN 7510-certificering. Bij deze certificering weet u zeker dat de beeldapplicatie voldoet aan de normen voor informatiebeveiliging en privacy in Nederland. Dankzij deze certificering is Vcare bevoegd om applicaties en software te ontwikkelen die gebruikt mogen worden door zorgprofessionals en zorginstanties. Natuurlijk houden we zoveel mogelijk rekening met een patiëntvriendelijke omgeving zoals een wachtkamerfunctie en automatisch terugbellen. Eenvoudig schaalbaar binnen de praktijk of regioHet communicatieplatform draait volledig in de cloud. Dit biedt vele voordelen omdat u niet afhankelijk van locatie of vaste werkplekken. Het aantal gebruikers is namelijk altijd schaalbaar en werkplekken kunnen eenvoudig toegevoegd worden. Dit biedt ook lagere kosten met zich mee en maakt inspelen op veranderingen in de markt vele malen makkelijker en sneller. Ook worden aanpassingen in bijvoorbeeld patiëntendossiers in de cloud opgeslagen zodat alle medewerkers direct op de hoogte zijn en voorzien zijn van de nieuwste data. Samen werken in de cloud was nog nooit zo eenvoudig! Tip om effectief beeldzorg te biedenHouding en gedrag is belangrijker dan u denkt bij het gebruik van beeldzorg met een patiënt. Kijk dus regelmatig in de camera en leg contact met de persoon aan de andere kant van de lijn. Maak geen aannemers en laat de patiënt zoveel mogelijk praten. Maak het gesprek eenvoudig. Gebruik bijvoorbeeld plaatjes om een diagnose te checken. Denk aan uitslag aan de huid. Bespreek ook de emoties die tijdens het gesprek naar voren komen. Vraag hoe het gaat en benoem wat u zelf ook ziet.
Vind u het onwennig om beeld te bellen? Benoem dit simpelweg want dat verlaagt de drempel om Is het beeldbellen nog wat onwennig voor u of uw patiënt? Benoem dit dan, dat verlaagt de drempel namelijk en breekt het ijs. zo communiceert u veel natuurlijk met de patiënt. Tot slot adviseren wij altijd voor een goede ruimte voor geluid en beeld. Zorg voor voldoende licht en goed akoestiek. Check uw internet verbinding zodat alles optimaal is voor een goed beeldbel gesprek. Hoe declareer ik een videoconsult?Het declareren van een e consult, waar een videoconsult onder valt, kan ingediend worden zoals elk ander consult. De vergoeding wordt gehanteerd op basis van dezelfde regels. Enkel de duur van het consult is wel bepalend. Bekijk hiervoor de voorwaarden binnen de polis van uw eigen zorgverzekering of ga naar de Declareerwijzer. |
https://www.vcareconnect.nl/ |